Tech neck – ból głowy a nieprawidłowa postawa

Tech neck – ból głowy a nieprawidłowa postawa

Ból głowy w pracy nie zawsze oznacza przepracowanie. Tech neck (technologiczna szyja, szyja tekstowa, SMS-owa szyja, techniczna szyja) – wszystkie te pojęcia charakteryzują tą samą dolegliwość, która dotyka osoby pracujące przy komputerze lub nadużywające smartfonów. Jej charakterystyczny symptom, czyli ból głowy, może być dopiero początkiem poważniejszych problemów. Jak więc rozpoznać tech neck i ustrzec się przed jego konsekwencjami?

Spis treści:

Tech neck – przyczyny powstawania

Do tej pory, najczęściej spotykanym schorzeniem, typowym dla osób spędzających wiele godzin przed komputerem, był zespół cieśni nadgarstka. Zmieniło się to całkiem niedawno – ze względu na to, że coraz więcej osób pracuje w systemie home office można zauważyć gwałtowny wzrost osób zgłaszających objawy charakterystyczne dla tech neck. Dzieje się tak dlatego, że pracując w domu przywiązuje się mniejszą wagę do ergonomii miejsca pracy.

Co dokładnie kryje się za pojęciem technicznej szyi? Termin ten opisuje cały zespół dolegliwości związanych z długotrwałym przebywaniem w wymuszonej pozycji podczas spędzania czasu przed komputerem lub urządzeniem mobilnym. Nadaje to sylwetce specyficznego wyglądu: plecy są przygarbione i wygięte w kształt litery „C”, szyja i kark zaś wysunięte do przodu. Badaniem tego schorzenia zajął się amerykański neurolog dr Kenneth Hansraj, który określił je mianem text neck i opisał jaki może mieć ono wpływ na postawę człowieka. Wnioski są mało optymistyczne. Według dr Hansraja największym problemem jest kąt nachylenia karku, który powoduje wzrost ciężaru wywieranego przez głowę na kręgosłup. W pozycji wyprostowanej, ciężar ten wynosi kilka kilogramów (średnio 5,5 kg). Wystarczy jednak pochylić kark o 15 stopni niżej, żeby odczuwalna przez kręgosłup masa głowy podwoiła się. Kiedy kąt nachylenia wyniesie zaś 60 stopni ciężar, to aż 60 kg. W dłuższej perspektywie, oznacza to szereg dolegliwości, z jakimi osoba cierpiąca na tech neck, będzie musiała się zmierzyć, a jest to znacznie więcej niż ból głowy w pracy.

Prawidłowe rozpoznanie technicznej szyi

Stałe nabycie nieprawidłowych wzorców postawy następuje dość szybko. Ciało automatycznie uznaje dane ułożenie za najwygodniejsze i przybiera pozycję tech neck za każdym razem, kiedy dana osoba siada przed komputerem. Przygarbione plecy i wysunięta szyja powodują trwałe zmiany w układzie kostnym. Do najczęstszych schorzeń, za które odpowiedzialna jest techniczna szyja należą: wady postawy, zmiany zwyrodnieniowe w obrębie całego kręgosłupa oraz bolesna dyskopatia. Pozycja wymuszona, jaką jest tech neck, wpływa również na narządy ciała oraz ogólne samopoczucie. Może spowodować choćby zmniejszenie wydolności płuc nawet o 30 procent oraz problemy z sercem. Na skutek długotrwałych dolegliwości bólowych możliwe jest też pojawienie się bezsenności i stanów depresyjnych.

Objawy tech neck

Pierwsze objawy tech neck mogą przypominać zwykłe przepracowanie czy też popularne dolegliwości wynikające z siedzącego trybu życia. Wśród nich należy wymienić:

  • uczucie napięcia w obrębie szyi i karku
  • częste bóle głowy
  • sztywność odczuwana w górnej części pleców
  • drętwienie kończyn
  • częste skurcze mięśni
  • pojawienie się charakterystycznych, poprzecznych bruzd na szyi oraz podwójnego podbródka
  • utrata jędrności skóry.

W sytuacji dostrzeżenia wyżej wymienionych objawów należy przyjrzeć się pozycji zajmowanej podczas pracy przy komputerze, a jeśli objawy zintensyfikują się – niezbędna będzie konsultacja z lekarzem bądź fizjoterapeutą.

Leczenie i zapobieganie tech neck w pracy

Jednostki chorobowe lub zwyrodnienia, które rozwijają się w wyniku tech neck, mogą wymagać długotrwałej rehabilitacji lub leczenia – w skrajnych przypadkach nawet operacyjnego. Najlepiej zatem jak najszybciej skorygować przyjmowaną postawę ciała, zanim dojdzie do poważniejszych schorzeń. Na początek należy zacząć stosować się do zasad ergonomii pracy, które dotyczą takich spraw jak m.in. rodzaj krzesła, biurka oraz dostosowanie ich do wysokości komputera.

Fotel, na którym spędza się kilka godzin dziennie powinien być ergonomiczny – jego krzywizna jest wówczas dostosowana do budowy anatomicznej ciała człowieka. Niezbędne elementy takiego krzesła to także zagłówek, podłokietniki oraz możliwość regulacji wysokości i głębokości siedziska.

Ustawiając wysokość fotela, należy pilnować aby górna krawędź monitora znajdowała się dokładnie na linii wzroku. Odległość monitora od twarzy ma zaś wynosić ok. 50 cm. Siedząc na krześle, konieczne jest utrzymywanie prostej postawy ciała – dotyczy to szczególnie odcinka szyjnego. Plecy muszą być z kolei oparte o krzesło na całej długości.

Jak podkreślają fizjoterapeuci, ustawowe przerwy w pracy warto wykorzystać na krótki spacer, rozciąganie bądź kilkuminutową, prostą gimnastykę. Ważna jest także aktywność fizyczna już po pracy. Stosując się do tych zasad można skutecznie pokonać tech neck i tym samym – odzyskać satysfakcję z pracy.


UMÓW WIZYTĘ ONLINE

Ból karku, ból głowy, drętwienie rąk? Jest na to sposób!

Sprawdź wolne terminy w kalendarzu wizyt i umów się ze specjalistą już teraz!


Fizjoterapia a zawroty głowy

Zawroty głowy to nieprzyjemna dolegliwość, która dotyczy wielu osób, niezależnie od wieku. Gdy pojawiają się często mogą wykluczać z codziennej aktywności a także być niebezpieczne dla zdrowia. Jeśli więc cierpisz…

Osteopatia – lek na migrenę

Migrena jest chorobą przewlekłą. Na nawracające, uporczywe bóle głowy nie wynaleziono dotąd lekarstwa, choć według szacunków może cierpieć na nie nawet niemal 20 proc. populacji. Migrena jest chorobą kojarzoną głównie…